3 dialoger på lätt svenska – Hörförståelse övning SFI C

Full Transcript — Download SRT & Markdown

00:00
Speaker A
Hej och välkommen!
00:02
Speaker A
I den här videon ska vi träna på hörförståelse.
00:06
Speaker A
Du får lyssna på tre dialoger, svara på frågorna och sedan kontrollera dina svar. Lycka till!
00:18
Speaker B
Att beställa mat och dryck på restaurang, kafé och pub.
00:25
Speaker B
Lyssna på de tre dialogerna och markera rätt alternativ!
00:33
Speaker C
Ett.
00:35
Speaker C
De två goda vännerna Kerstin och Rut har varit på sommarrealisation hela eftermiddagen. Nu känner de sig trötta och kaffesugna, så de går in på ett litet kafé för att vila sina trötta ben.
00:51
Speaker D
Godmiddag och välkomna. Vad får det vara?
00:54
Speaker E
Har ni några nybakade kanelbullar?
00:58
Speaker D
Javisst, direkt från ugnen.
01:01
Speaker E
Då ska jag be och få en sådan och en stor kopp kaffe, tack.
01:06
Speaker D
En kanelbulle och en stor kopp kaffe. Och damen önskar?
01:11
Speaker F
Jag tar också en kanelbulle och en liten kopp kaffe.
01:16
Speaker F
Nej, förresten, jag tar en sån där liten god chokladkaka istället och en stor kopp te.
01:20
Speaker F
Jag dricker alldeles för mycket kaffe säger min läkare.
02:14
Speaker C
De två goda vännerna Kerstin och Rut har varit på sommarrealisation hela eftermiddagen. Nu känner de sig trötta och kaffesugna, så de går in på ett litet kafé för att vila sina trötta ben.
02:32
Speaker D
Godmiddag och välkomna. Vad får det vara?
02:36
Speaker E
Har ni några nybakade kanelbullar?
02:39
Speaker D
Javisst, direkt från ugnen.
02:42
Speaker E
Då ska jag be och få en sådan och en stor kopp kaffe, tack.
02:47
Speaker D
En kanelbulle och en stor kopp kaffe. Och damen önskar?
02:52
Speaker F
Jag tar också en kanelbulle och en liten kopp kaffe.
02:57
Speaker F
Nej, förresten, jag tar en sån där liten god chokladkaka istället och en stor kopp te.
03:01
Speaker F
Jag dricker alldeles för mycket kaffe säger min läkare.
05:17
Speaker C
Ett.
05:19
Speaker C
De två goda vännerna Kerstin och Rut har varit på sommarrealisation hela eftermiddagen. Nu känner de sig trötta och kaffesugna, så de går in på ett litet kafé för att vila sina trötta ben.
05:34
Speaker D
Godmiddag och välkomna. Vad får det vara?
05:38
Speaker E
Har ni några nybakade kanelbullar?
05:41
Speaker D
Javisst, direkt från ugnen.
05:44
Speaker E
Då ska jag be och få en sådan och en stor kopp kaffe, tack.
05:49
Speaker D
En kanelbulle och en stor kopp kaffe. Och damen önskar?
05:54
Speaker F
Jag tar också en kanelbulle och en liten kopp kaffe.
05:59
Speaker F
Ja, tack.
06:00
Speaker F
Nej, förresten, jag tar en sån där liten god chokladkaka istället och en stor kopp te.
06:05
Speaker F
Jag dricker alldeles för mycket kaffe säger min läkare.
07:05
Speaker C
Två.
07:08
Speaker C
Bengt-Åke är på väg hem efter bion en kväll. Han brukar inte gå på pub, men nu känner han sig törstig.
07:20
Speaker C
Det är mycket folk på pubben och han får vänta en stund på att beställa.
07:32
Speaker C
Bengt-Åke brukar inte tala så högt, så mannen i baren hör först inte när han försöker beställa.
07:45
Speaker C
Till slut ser och hör han Bengt-Åke i alla fall.
07:54
Speaker G
Ja?
07:55
Speaker H
En mellanöl, tack.
07:59
Speaker G
En stor eller liten?
08:01
Speaker H
En liten, tack.
08:04
Speaker H
Och kan jag få betala direkt, jag har lite bråttom.
08:09
Speaker G
Javisst, det blir 30 kronor jämnt.
08:12
Speaker H
Två 10-kronor och två 5-kronor. Varsågod.
08:37
Speaker C
Två.
08:40
Speaker C
Bengt-Åke är på väg hem efter bion en kväll. Han brukar inte gå på pub, men nu känner han sig törstig.
08:52
Speaker C
Det är mycket folk på pubben och han får vänta en stund på att beställa.
09:04
Speaker C
Bengt-Åke brukar inte tala så högt, så mannen i baren hör först inte när han försöker beställa.
09:17
Speaker C
Till slut ser och hör han Bengt-Åke i alla fall.
09:26
Speaker G
Ja?
09:27
Speaker H
En mellanöl, tack.
09:31
Speaker G
En stor eller liten?
09:33
Speaker H
En liten, tack.
09:36
Speaker H
Och kan jag få betala direkt, jag har lite bråttom.
09:41
Speaker G
Javisst, det blir 30 kronor jämnt.
09:44
Speaker H
Två 10-kronor och två 5-kronor. Varsågod.
10:45
Speaker C
Två.
10:47
Speaker C
Bengt-Åke är på väg hem efter bion en kväll. Han brukar inte gå på pub, men nu känner han sig törstig.
10:59
Speaker C
Det är mycket folk på pubben, och han får vänta en stund på att beställa.
11:10
Speaker C
Bengt-Åke brukar inte tala så högt, så mannen i baren hör först inte när han försöker beställa.
11:22
Speaker C
Till slut ser och hör han Bengt-Åke i alla fall.
11:31
Speaker G
Ja?
11:32
Speaker H
En mellanöl, tack.
11:36
Speaker G
En stor eller liten?
11:38
Speaker H
En liten, tack.
11:40
Speaker H
Och kan jag få betala direkt, jag har lite bråttom.
11:45
Speaker G
Javisst, det blir 30 kronor jämnt.
11:48
Speaker H
Två 10-kronor och två 5-kronor. Varsågod.
12:26
Speaker C
Tre.
12:28
Speaker C
Daniel och Åsa är på en liten restaurang.
12:35
Speaker C
De har studerat och jobbat hela dagen och vill inte laga mat ikväll.
12:43
Speaker I
Gud, vad jag är hungrig.
12:48
Speaker I
Jag undrar vad dagens rätt är.
12:51
Speaker J
Du är alltid hungrig.
12:54
Speaker J
Det står här i menyn att dagens rätt är stekt fisk med ris.
13:00
Speaker I
Det blir jag inte mätt av.
13:02
Speaker I
Jag vill ha biff med lök.
13:05
Speaker K
Godkväll. Vad får det vara?
13:08
Speaker I
En biff med lök och extra mycket pomfritt.
13:12
Speaker I
Och du Åsa, vill du ha samma sak?
13:16
Speaker J
Nej. Är räksalladen god?
13:19
Speaker K
Ja, den kan jag verkligen rekommendera.
13:23
Speaker J
Då tar jag en räksallad.
13:25
Speaker K
Och ni önskar dricka?
13:27
Speaker I
En stor stark.
13:29
Speaker J
Ett glas vitt vin, tack.
14:01
Speaker C
Tre.
14:03
Speaker C
Daniel och Åsa är på en liten restaurang.
14:10
Speaker C
De har studerat och jobbat hela dagen och vill inte laga mat ikväll.
14:18
Speaker I
Gud, vad jag är hungrig.
14:23
Speaker I
Jag undrar vad dagens rätt är.
14:26
Speaker J
Du är alltid hungrig.
14:29
Speaker J
Det står här i menyn att dagens rätt är stekt fisk med ris.
14:35
Speaker I
Det blir jag inte mätt av.
14:37
Speaker I
Jag vill ha biff med lök.
14:40
Speaker K
Godkväll. Vad får det vara?
14:43
Speaker I
En biff med lök och extra mycket pomfritt.
14:47
Speaker I
Och du Åsa, vill du ha samma sak?
14:51
Speaker J
Nej. Är räksalladen god?
14:54
Speaker K
Ja, den kan jag verkligen rekommendera.
14:58
Speaker J
Då tar jag en räksallad.
15:00
Speaker K
Och ni önskar dricka?
15:02
Speaker I
En stor stark.
15:04
Speaker J
Ett glas vitt vin, tack.
17:00
Speaker C
Daniel och Åsa är på en liten restaurang.
17:07
Speaker C
De har studerat och jobbat hela dagen och vill inte laga mat ikväll.
17:13
Speaker I
Gud, vad jag är hungrig.
17:18
Speaker I
Jag undrar vad dagens rätt är.
17:21
Speaker J
Du är alltid hungrig.
17:24
Speaker J
Det står här i menyn att dagens rätt är stekt fisk med ris.
17:30
Speaker I
Det blir jag inte mätt av.
17:32
Speaker I
Jag vill ha biff med lök.
17:35
Speaker K
Godkväll. Vad får det vara?
17:38
Speaker I
En biff med lök och extra mycket pomfritt.
17:42
Speaker I
Och du Åsa, vill du ha samma sak?
17:46
Speaker J
Nej. Är räksalladen god?
17:49
Speaker K
Ja, den kan jag verkligen rekommendera.
17:53
Speaker J
Då tar jag en räksallad.
17:55
Speaker K
Och ni önskar dricka?
17:57
Speaker I
En stor stark.
17:59
Speaker J
Ett glas vitt vin, tack.
18:41
Speaker A
Tack för att du tittade på videon!
18:44
Speaker A
Glöm inte att gilla videon och prenumerera på kanalen.
18:49
Speaker A
Vi ses i nästa video!

Get More with the Söz AI App

Transcribe recordings, audio files, and YouTube videos — with AI summaries, speaker detection, and unlimited transcriptions.

Or transcribe another YouTube video here →